czyli ostatnio przeczytałam książkę.

środa, 19 czerwca 2013

100. "Poradnik pozytywnego myślenia" - Matthew Quick

23:07 Posted by Kasia No comments

O optymizmie, którego nie było.

Kolejna książka, za którą zabrałam się z pewnymi oczekiwaniami. Kilka pozytywnych recenzji mignęło mi przed oczami, z okładki uśmiechała się jedna z dobrze mi się kojarzących aktorek, która w dodatku za rolę w ekranizacji tejże książki, dostała Oscara. No i ten tytuł. "Poradnik pozytywnego myślenia", czyli można się spodziewać, że po lekturze czytelnik będzie bogatszy w miło nastrajające myśli.

Podobno wiele osób tych pozytywów doświadczyło, ja jakoś nie mogłam.

Głównym bohaterem książki jest Patrick. Poznajemy go w dniu, kiedy wychodzi ze szpitala psychiatrycznego, który nazywa "niedobrym miejscem". Pat ma w życiu jeden, jasno określony cel - musi odzyskać żonę, która odeszła od niego jakiś czas temu. Droga do tego jest jednak długa i wyboista, gdyż Patrick musi zmienić się nie tylko zewnętrznie, ale i wewnętrznie.

No i właśnie, gdzie ten optymizm właściwie jest? Ja w tej książce zobaczyłam biednego, opętanego tysiącem natręctw człowieka, okłamywanego przez członków rodziny. Nikt się z nim nie liczy, cały czas jest okłamywany, czy to w imię jego własnego dobra, czy dla osiągnięcia konkretnego celu. Czytałam o wieloletniej biernej, a czasem i czynnej agresji rodzinnej. Przerzucałam kolejne strony, a gdy dotarłam do zakończenia, które chyba w założeniu miało być zwieńczeniem tej krynicy optymizmu, wywołało ono u mnie tylko westchnięcie. Bo czy na pewno jest ono pozytywne?

Forma również nie czyni "Poradnika pozytywnego myślenia" lekturą lekką, łatwą i przyjemną. Pisany w pierwszej osobie, odrobinę męczy, mimo ciekawego przedstawienia świata z perspektywy osoby o lekko skrzywionym postrzeganiu, które zdecydowanie jest plusem tej książki.

Nie żałuję, że sięgnęłam po "Poradnik...". Była to jedna z książek, którą miałam na swojej liście do przeczytania, a teraz z czystym sumieniem mogę sięgnąć po film z oscarową rolą Jennifer Lawrence. Do wersji pisanej raczej wracać nie będę.

6/10
3/5

0 komentarze:

Prześlij komentarz